Page 336 - e-Kongre Bildiriler Kitabı-II
P. 336
Eğitimde Yeni Normlar-II Uluslararası Covid-19 Kongresi
Uzaktan eğitimde öğretmen, veli, müdür görüşleri toplanmış ancak öğrencilerin görüşleri eksik kal-
mıştır. Bu çalışma özellikle öğrencilerin başta olmak üzere öğretmen ve velilerin de Covid-19 sürecini nasıl
algıladıklarını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla çalışmada şu sorulara cevap aranmıştır:
Covid-19 süreci ilkokul öğrencileri, ilkokul öğretmenleri ve velileri tarafından nasıl algılanmaktadır?
a) Eğitim- Öğretim sürecine etkileri açısından nasıl algılanmaktadır?
b) Sosyal hayata etkileri açısından nasıl algılanmaktadır?
YÖNTEM
Araştırma modeli
Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji (olgubilim) deseniyle yapılmıştır. Nitel araş-
tırma, teori oluşturmayı temel alan bir anlayışla sosyal bilimlerde olguları, çevresinden bağımsız olmadan
araştırmayı ve anlamayı ön plana alan bir yaklaşımdır (Yıldırım, 1999). Nitel araştırma yöntemlerinden
olan fenomenoloji ise birinci şahıs bakış açısından deneyimlenen bilinç çalışmasıdır.
Bireyin kendi yaşam alanındaki algı ve deneyimlerini ön plana çıkarmayı amaçlayan bir nitel araş-
tırma desenidir (Smith, 2006). Covid-19 sürecinin öğrenci öğretmen ve veli açısından incelenmesinde
amaç, kişilerin Covid-19 sürecini nasıl algıladıklarını ortaya çıkarmaktır. Burada asıl amaç genellemelere
ulaşmaktan ziyade bahsedilen durumu betimlemek, keşfetmektir. Bu nedenle çalışmada fenomenolojik
desen kullanılmıştır. Araştırma verileri öğrenci, öğretmen ve veli görüşleri yarı yapılandırılmış görüşme
soruları ve öğrencilerin yazmış oldukları yazılar ve çizdikleri resimler aracılığıyla toplanmıştır.
Çalışma Grubu
Çalışma grubu 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılının bahar döneminde Antalya ilinin Kepez ilçesinde Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı bir ilkokulda okuyan 1,2,3 ve 4. Sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. 20 öğrenci, on-
ların velileri ve 4 sınıf öğretmeni ile çalışma yapılmıştır. Toplam 44 kişi ile görüşülmüştür. Görüşülen öğ-
renci, öğretmen ve velilere kodlar verilmiştir. Öğrencilere Ö1,Ö2,Ö3... şeklinde velilere V1,V2, V3… şeklinde,
öğretmenlere ise H1, H2 H3, H4 şeklinde kodlar verilmiştir.
Veri toplama aracı
Veriler yarı yapılandırılmış görüşme soruları ve öğrencilere yaptırılan resim ve yazılardan toplanmış-
tır. Görüşmeler Zoom üzerinden yapılmış ve kayıt altına alınmıştır. Daha sonra bu kayıtlar tekrar izlenerek
yazıya dökülmüş ve analiz edilmiştir. Görüşme soruları şu şekildedir:
Öğretmen Görüşme Soruları
1. Size göre Covid-19 eğitim-öğretim sürecini nasıl etkilemiştir? Eğitim öğretim süreci ile ilgili göz-
lemleriniz nelerdir? Öğretmen olarak siz neler yaşadınız? Bu dönemdeki eğitim öğretim sürecini nasıl
tanımlarsınız? Bu süreci tek kelimeyle açıklamanızı istesem ne derdiniz?
2. Size göre Covid-19 sosyal hayatı nasıl etkilemiştir? Bu süreçteki ilişkileri nasıl açıklarsınız? Bu sü-
reçte sosyal hayatı nasıl etkiledi, gözlemleriniz nelerdir, siz neler yaşadınız? Bu süreçte sosyal hayatı
nasıl tanımlarsınız? Bu süreci tek kelimeyle açıklamanızı istesem ne derdiniz?
3. Veli Görüşme Soruları
4. Size göre Covid-19 eğitim-öğretim sürecini nasıl etkilemiştir? Eğitim öğretim süreci ile ilgili gözlem-
leriniz nelerdir? Veli olarak siz neler yaşadınız? Bu dönemdeki eğitim öğretim sürecini nasıl tanımlar-
sınız? Bu süreci tek kelimeyle açıklamanızı istesem ne derdiniz?
5. Size göre Covid-19 sosyal hayatı nasıl etkilemiştir? Bu süreçteki ilişkileri nasıl açıklarsınız? Bu sü-
reçte sosyal hayatı nasıl etkiledi, gözlemleriniz nelerdir, siz neler yaşadınız? Bu süreçte sosyal hayatı
nasıl tanımlarsınız? Bu süreci tek kelimeyle açıklamanızı istesem ne derdiniz?
artvincovidcongress.org 336 - Bildiri Metni -